Bury my heart at Wounded Knee

Såg just den filmen. Jag är glad för Canal + kanalerna så man får se såna där filmer :) Dom visade Dreamkeeper nån gång också på en Canal + eller Hallmark. Det kanske var Hallmark förresten... Men det var andra delen då och typ sista halvan... Typiskt. Har velat se den filmen länge...
Jag har sett Bury my heart at Wounded Knee nån gång förut, men det var nog bara slutet, för det var typ i slutet jag kände igen några saker.
Jag gilalr såna här filmer, det är ju om indianer. Men jag blir så arg! Och ledsen. Jag förstår verkligen inte! HUr nån kan säga att dom har rätt att ta allt ifrån dig. Du måste byta namn, du måste ändra hela ditt sätt att leva, klippa håret, får itne prata ditt eget språk. Can someone please tell me how you can justify that? I really don`t get it. Och det kommer jag aldrig göra.
Allt sånt där hände ju för flera flera år sen. Men nog måste det ha kunnat göras på nåt annat sätt. I filmen var det lite eftertexter om personer som var med i filmen. Och det var lite om domstol också. Nån domare hade sagt att det där var det värsta, eller bland det värsta, kommer inte ihåg, i USAs historia, men ändrade inget domslut eller hur det nu var. JAg kommer inte alls ihåg.
Och på ett sätt förstår jag att indianerna inte vill ha alla miljoner dom skulle få för Black Hills. Pengarna ger dom ju inte marken tillbaka.
Tänk om dom fått välja själva. Jag förstår ju att dom ändå inte hade kunnat leva nu som dom hade gjort då. Men tänk så mycket smidigare det hade blivit, måste ha blivit, om dom fått välja själva när och hur mycket, dom vill ändra sitt sätt att leva så det passar det vita samhället. Istället för att tvinga dom och ta bort allt som är dom.
I´ll never understand.

Kommentarer
Postat av: Toffs

den finns ju som bok också...:-) vår lärare tycker att vi ska läsa den som en del i litteraturhistorien...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback