What's left?

Såg sista avsnittet av Into the west i lördags. Jag gillar såna där serier och filmer, men ser alldeles för lite för mitt tycke. Finns så mycket man inte sett och skulle vilja se.
Men nästan alltid när jag ser sånt där tänker jag samma sak. Hur mycket som egentligen tagits ifrån dom. Vi drev bort dom, slog ihop dom, tvingade dom att lega ett helt annat liv än dom var van vid,
tog bort seder och traditioner, förbjöd deras språk..... Ungefär 1% av ursprungsbefolkningen kan sitt modersmål. 1 % är inte mycket... Och tanken på hur mycket, eller snarare hur lite, land som är deras idag jämfört med tidigare. Är det en tiondel?
Ibland önksar jag nästan att dom kunde leva som förut, men jag inser ju att det inte skulle gå idag. Men dom är inte som oss, och borde egentligen inte behöva vara det heller tycker jag..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback